هرچند شرایط زندگی عشایر موجب آگاهی کم اینان از اعتقادات
صحیح اسلامی است ، با این وجود اعتقادات مذهبی آنها
بسیار ریشه دار است . این اعتقادات در تار و پود زندگی
آنها نفوذ کرده است و تاثیرات
عمیقی بر بسیاری از رفتارها و هنجارهای فرهنگی _ اجتماعی
عشایر
قوم لر دارد . در این بین " قسم " یکی از بارزترین و مشخص ترین
هنجار هایی است که ریشه در اعتقادات مذهبی این قوم
دارد و به اعتقاد بسیاری از محققان مهمترین وجه پایبندی آنها
به باورها و عقاید
مذهبی است .
علاوه بر قسم به قرآن و ائمه بین هر یک از طوایف لر بسته به شرایط
اقلیمی
و فرهنگی نوع خاصی از " قسم " بر زبان رانده می شود . به طور مثال
در بین بختیاری ها قسم به امامزاده ها و " پیر " های محلی
چون شاهزاده احمد ، سلطان ابراهیم پیر فزک و یا اشیایی
چون " دار " و " برد " و الفاضی چون تو میری
( تو بمیری ) ، دینم به نات و غیره مرسوم است .
حرمت قسم در بین عشایر قوم لر جایگاه ویژه ای دارد .
اینان بسیار خود
را پایبند قول و قسم شان می دانند و همین امر گاهی موجب می شود
اشخاص به دلیل اینکه در حالت غیر طبیعی قسمی یاد کرده اند ،
برای حفظ قداست قسم یاد شده و اعتبار و آبروی خویش عملی
خلاف معمول را انجام دهند .
قسم جایگاه ویژه ای در مناقشات و مناسبات اجتماعی عشایر دارد ،
محمد بهمن بیگی در این مورد چنین می نویسد " قسم بیشتر
در موردی به کار می رود که طرفین بدون توسل به مقامات حاکم
بخواهند در حضور یکی از ریش سپیدان و با قضاوت او به دعوای
خود پایان بخشند " وی در ادامه اینگونه بیان می دارد " اهمیت
قسم به حکم اینکه معاملات اغلب شفاهی و طبق قول
و وعده انجام می گیرد
، می باشد "
در اکثر این گونه مناقشات همانگونه که آورده شد به دلیل
شفاهی بودن معاملات
آخرین چاره جویی قسم دادن طرفین دعوی می باشد و با توجه
به اعتقادات
بسیار زیاد عشایر قوم لر به مسئله قسم کمتر پیش می آید کسی قسمی
به دروغ یاد کند .
منبع : وبلاگ مندیر بهارون
سلام . وبلاگ قشنگیه خوش اومدی